niedziela, 20 grudnia 2015

Patroni dzisiejszego dnia: święty Dominik z Silos oraz święci kapłani Makary i Eugeniusz.

Święty Dominik z Silos - reformator klasztoru w Silos

Święci Makary i Eugeniusz - kapłani wygnańcy



Już więcej nie odwrócimy się od Ciebie, daj nam nowe życie, a będziemy Cię chwalili. Ps 80 

Oto idę, aby spełnić wolę Twoją. Hbr 10, 5-10


Święty Dominik z Silos, zakonnik i pustelnik, reformator klasztoru w Silos, świetny zarządca i organizator życia w opactwie, które doprowadził do rozkwitu. Duchowy ojciec św. Dominika Guzmana, założyciela zakonu kaznodziejskiego, którego narodziny matka wyprosiła modlitwami u grobu świętego opata.
Święci Makary i Eugeniusz, to kapłani skazani na wygnanie przez cesarza rzymskiego Juliana Odstępcę, który przywrócił dawne kulty i odstąpił od wiary chrześcijańskiej. Zesłani do Mauretanii prowadzili tam działalność misyjną.

Święty Dominik wskazuje na potrzebę ciągłej odnowy duchowej, bez której wiara staje się martwa i sprowadza się do kultywowania praktyk religijnych oraz pielęgnowania tradycji. Święty Makary i Eugeniusz stanowią piękny przykład wierności Chrystusowi. Nawet w wielkim ucisku, pod wpływem prześladowań i tortur nie wyrzekli się wiary w Boga. 

Prośmy Boga za wstawiennictwem dzisiejszych patronów o pogłębienie naszej wiary i nie tyle pozostawienie wolnego miejsca dla Chrystusa - nędznej szopy w najgłębszym zakamarku serca - co uczynienie Go Królem i jedynym władcą naszego życia. Amen.


Rozważania na dzisiejszy dzień. Eremita z Eremu Maryi "Brama Nieba": Jaki styl życia?...

  
Święty Dominik z Silos, opat...

Dominik urodził się w Cañas, w Hiszpanii, ok. roku 1000. Jego rodzice pochodzili z podupadłej rodziny szlacheckiej. Jako młodzieniec wstąpił do benedyktynów. Kiedy otrzymał święcenia kapłańskie, opuścił klasztor i zamieszkał jako pustelnik w grocie w górach Sierra de Cameros.
Około roku 1030 powrócił do benedyktynów, tym razem do S. Millan de la Cogolla, gdzie niebawem powierzono mu obowiązki mistrza nowicjatu. Po pewnym czasie został wybrany przeorem.
Opuścił i ten klasztor, wydawało mu się bowiem, że zakonnicy mają tu za wiele wygód.
Udał się do klasztoru św. Sebastiana w Silos. Kiedy tylko tam przybył, król Ferdynand mianował go opatem. Dominik zabrał się zaraz do przeprowadzenia reformy na wzór opactwa w Cluny. Bóg pobłogosławił dziełu: szybko pomnożyła się liczba zakonników. Opat naprawił walące się zabudowania, urządził wielkie skryptorium do przepisywania tak bardzo potrzebnych ksiąg. Niektóre ze sporządzonych tam iluminowanych rękopisów po dziś dzień można podziwiać w British Museum. Skutecznie działał na rzecz jeńców chrześcijańskich, pozostających w niewoli u Maurów. Ubogich ludzi zajął rzemiosłem, które równocześnie było zapleczem dla opactwa. Zostawił klasztor zasobny, promieniujący dokoła wysoką kulturą, a nade wszystko z dobrym, zakonnym duchem.
Zmarł 20 grudnia 1072 roku. Kronikarz pisze, że przy jego grobie działy się cuda. Dlatego biskup nakazał przenieść uroczyście ciało opata do kościoła opactwa w 1076 r. Kult Dominika z Silos Stolica Apostolska zatwierdziła w 1720 roku, zaś w 1748 roku jego imię zostało wpisane do Martyrologium Rzymskiego. Kult Świętego jest żywy w Hiszpanii. Ku jego czci wzniesiono dziesiątki kościołów.
Wśród cudów i łask, otrzymanych za pośrednictwem św. Dominika, wspomina się między innymi to, że bł. Joanna z Azy uprosiła sobie syna. Z wdzięczności nadała mu imię Dominik. Był nim św. Dominik Guzman, założyciel Zakonu Kaznodziejskiego (dominikanów).
Święci Makary i Eugeniusz, prezbiterzy...
Makary i Eugeniusz byli kapłanami w Antiochii. Publicznie wystąpili przeciw decyzjom i zachowaniu Juliana Odstępcy.
Pochwycono ich i torturowano, a następnie zesłano do Mauretanii.
Trudno ustalić, gdzie wówczas przebywali: w miejscowości o nazwie Gildona (Gildoba) czy też w oazie na pograniczu dzisiejszego Egiptu i Libii. Tam prowadzili działalność misyjną.
Nie ma jednoznacznych dokumentów na temat ich męczeńskiej śmierci. Męczeństwo przypisuje się im zapewne w znaczeniu szerszym, obejmującym śmierć na wygnaniu. Pamięć o nich utrwaliło kilka utworów hagiograficznych, przy czym niektóre zlokalizowały wygnanie Makarego i Eugeniusza w Arabii. Wspominano ich w różnych dniach: Grecy 20 grudnia, Martyrologium Hieronimiańskie 23 stycznia, a grecka Passio 22 lutego.

Źródło obrazków: 1. ..., 2. .../... .

Źródło zacytowanego tekstu:  "Czytelnia" serwisu http://brewiarz.pl