Jubileuszowy Akt Przyjęcia
Jezusa za Króla i Pana będzie miał miejsce 19 listopada 2016 r. w
Krakowie-Łagiewnikach. Dzień później, w uroczystość Chrystusa Króla
Wszechświata, będzie można go dokonać we wszystkich kościołach w Polsce.
To zwieńczenie Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia oraz Jubileuszu
1050. rocznicy Chrztu Polski.
Materiały do pobrania:
- tekst Nowenny przygotowującej do uroczystości wraz z tekstem Jubileuszowego Aktu oraz komentarzem teologicznym
- komunikat prasowy Zespołu ds. Ruchów Intronizacyjnych
- katechezy do wykorzystania
- treść listu pasterskiego przed uroczystością wraz z Modlitwą do Jezusa, naszego Króla i Pana
- rozmowa z bp. Andrzejem Czają
- wypowiedź bp. Andrzeja Czai – nagranie audio
- mapa dotycząca miejsc parkingowych
Uroczystość Jubileuszowego Aktu
Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana w Krakowie Łagiewnikach rozpocznie się w
sobotę 19 listopada nabożeństwem o godz. 10.00. O godz. 11.00
zgromadzeni wysłuchają konferencji biskupa bielsko-żywieckiego Romana
Pindla. O godz. 12.00 rozpocznie się Msza św. Przewodniczyć jej będzie
metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz, a homilię wygłosi biskup
opolski Andrzej Czaja, przewodniczący Zespołu ds. Ruchów
Intronizacyjnych. Jubileuszowy Akt będzie proklamowany tuż po
Eucharystii przed Panem Jezusem wystawionym w Najświętszym Sakramencie.
Odczyta go przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław
Gądecki.
Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w
Krakowie-Łagiewnikach zaproszeni są wszyscy wierni, także ze środowisk
polonijnych na całym świecie. Wejście do bazyliki będzie możliwe na
podstawie kart wstępu wydawanych w poszczególnych kuriach diecezjalnych.
Każdy zaś z przybyłych będzie mógł wziąć udział w uroczystościach na
placu przed bazyliką, gdzie wystawione będą telebimy. Już od godziny
8.00 będzie możliwość zajęcia miejsc, jak również skorzystania z
sakramentu pojednania.
– Jubileuszowy Akt jest nade wszystko
aktem wiary, który potwierdza wybór Chrystusa i obliguje nas do życia na
miarę zawartego z Nim przymierza – podkreślili biskupi w liście
pasterskim zachęcającym do przygotowania duchowego do tego wydarzenia.
Prosili też w nim, by proklamację Jubileuszowego Aktu poprzedziła
nowenna, odmawiana w świątyniach, klasztorach i seminariach. Zachęcali
do modlitwy do Ducha Świętego oraz specjalnej „Modlitwy do Jezusa,
naszego Króla i Pana”. Podkreślili, że owocność włączenia się w
Jubileuszowy Akt, będzie zależała od wcześniejszego przygotowania swego
wnętrza.
Nowenna przed uroczystością
Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana rozpocznie się w
czwartek 10 listopada. Pierwszego dnia nowenny wierni będą modlić się o
uznanie Panowania Jezusa Chrystusa Króla i poddanie się Jego Prawu, w
kolejnych dniach będą dziękować za 1050-lecie Chrztu Polski, za Boże
miłosierdzie oraz za matczyną opiekę Maryi Królowej Polski. Piąty dzień
nowenny będzie przebłaganiem za narodowe grzechy, szósty modlitwą o
wyrzeczenie się złego ducha i wszystkich jego spraw. W siódmym dniu
nowenny wierni przyrzekną, że będą pełnić wolę Jezusa Chrystusa Króla,
natomiast w ósmym, że będą budować Królestwo Jezusa Chrystusa Króla w
naszym Narodzie. Ostatni dzień nowenny będzie podsumowaniem kolejnych
dni modlitwy, a jego tematem będą słowa: „Chrystus Królem w całym
Narodzie i Ojczyźnie”.
*
Program uroczystości 19 listopada:
Godz. 8.00 – Wejście do bazyliki (dla osób posiadających karty wstępu)Program uroczystości 19 listopada:
Od godz. 8.00 – Możliwość skorzystania z sakramentu pojednania
Godz. 10.00 – Nabożeństwo
Godz. 11.00 – Konferencja (bp Roman Pindel)
Godz. 12.00 – Msza św. pod przewodnictwem kard. Stanisława Dziwisza, z homilią bp. Andrzeja Czai
Wystawienie Najświętszego Sakramentu
Proklamacja Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana
Ok. godz. 14.00 – Zakończenie celebracji
***
Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana
Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana
Nieśmiertelny Królu Wieków, Panie Jezu
Chryste, nasz Boże i Zbawicielu! W Roku Jubileuszowym 1050-lecia Chrztu
Polski, w roku Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia, oto my, Polacy,
stajemy przed Tobą [wraz ze swymi władzami duchownymi i świeckimi], by
uznać Twoje Panowanie, poddać się Twemu Prawu, zawierzyć i poświęcić
Tobie naszą Ojczyznę i cały Naród.
Wyznajemy wobec nieba i ziemi, że Twego
królowania nam potrzeba. Wyznajemy, że Ty jeden masz do nas święte
i nigdy nie wygasłe prawa. Dlatego z pokorą chyląc swe czoła przed Tobą,
Królem Wszechświata, uznajemy Twe Panowanie nad Polską i całym naszym
Narodem, żyjącym w Ojczyźnie i w świecie.
Pragnąc uwielbić majestat Twej potęgi i chwały, z wielką wiarą i miłością wołamy: Króluj nam Chryste!
– W naszych sercach – Króluj nam Chryste!
– W naszych rodzinach – Króluj nam Chryste!
– W naszych parafiach – Króluj nam Chryste!
– W naszych szkołach i uczelniach – Króluj nam Chryste!
– W środkach społecznej komunikacji – Króluj nam Chryste!
– W naszych urzędach, miejscach pracy, służby i odpoczynku – Króluj nam Chryste!
– W naszych miastach i wioskach – Króluj nam Chryste!
– W całym Narodzie i Państwie Polskim – Króluj nam Chryste!
Błogosławimy Cię i dziękujemy Ci Panie Jezu Chryste:
– Za niezgłębioną Miłość Twojego Najświętszego Serca – Chryste nasz Królu, dziękujemy!
– Za łaskę chrztu świętego i przymierze z naszym Narodem zawarte przed wiekami – Chryste nasz Królu, dziękujemy!
– Za macierzyńską i królewską obecność Maryi w naszych dziejach – Chryste nasz Królu, dziękujemy!
– Za Twoje wielkie Miłosierdzie okazywane nam stale – Chryste nasz Królu, dziękujemy!
– Za Twą wierność mimo naszych zdrad i słabości – Chryste nasz Królu, dziękujemy!
Świadomi naszych win i zniewag zadanych
Twemu Sercu przepraszamy za wszelkie nasze grzechy, a zwłaszcza za
odwracanie się od wiary świętej, za brak miłości względem Ciebie
i bliźnich. Przepraszamy Cię za narodowe grzechy społeczne, za wszelkie
wady, nałogi i zniewolenia. Wyrzekamy się złego ducha i wszystkich jego
spraw.
Pokornie poddajemy się Twemu Panowaniu
i Twemu Prawu. Zobowiązujemy się porządkować całe nasze życie osobiste,
rodzinne i narodowe według Twego prawa:
– Przyrzekamy bronić Twej świętej czci, głosić Twą królewską chwałę – Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
– Przyrzekamy pełnić Twoją wolę i strzec prawości naszych sumień – Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
– Przyrzekamy troszczyć się o świętość naszych rodzin i chrześcijańskie wychowanie dzieci – Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
– Przyrzekamy budować Twoje królestwo i bronić go w naszym narodzie – Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
– Przyrzekamy czynnie angażować się w życie Kościoła i strzec jego praw – Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
Jedyny Władco państw, narodów i całego
stworzenia, Królu królów i Panie panujących! Zawierzamy Ci Państwo
Polskie i rządzących Polską. Spraw, aby wszystkie podmioty władzy
sprawowały rządy sprawiedliwie i stanowiły prawa zgodne z Prawami
Twoimi.
Chryste Królu, z ufnością zawierzamy
Twemu Miłosierdziu wszystko, co Polskę stanowi, a zwłaszcza tych
członków Narodu, którzy nie podążają Twymi drogami. Obdarz ich swą
łaską, oświeć mocą Ducha Świętego i wszystkich nas doprowadź do wiecznej
jedności z Ojcem.
W imię miłości bratniej zawierzamy Tobie
wszystkie narody świata, a zwłaszcza te, które stały się sprawcami
naszego polskiego krzyża. Spraw, by rozpoznały w Tobie swego prawowitego
Pana i Króla i wykorzystały czas dany im przez Ojca na dobrowolne
poddanie się Twojemu panowaniu.
Panie Jezu Chryste, Królu naszych serc, racz uczynić serca nasze na wzór Najświętszego Serca Twego.
Niech Twój Święty Duch zstąpi i odnowi
oblicze ziemi, tej ziemi. Niech wspiera nas w realizacji zobowiązań
płynących z tego narodowego aktu, chroni od zła i dokonuje naszego
uświęcenia.
W Niepokalanym Sercu Maryi składamy
nasze postanowienia i zobowiązania. Matczynej opiece Królowej Polski
i wstawiennictwu świętych Patronów naszej Ojczyzny wszyscy się
powierzamy.
Króluj nam Chryste! Króluj w naszej
Ojczyźnie, króluj w każdym narodzie – na większą chwałę Przenajświętszej
Trójcy i dla zbawienia ludzi. Spraw, aby naszą Ojczyznę i świat cały
objęło Twe Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości
i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju.
Oto Polska w 1050. rocznicę swego Chrztu
uroczyście uznała królowanie Jezusa Chrystusa.
Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen. uroczyście uznała królowanie Jezusa Chrystusa.
***
Komentarz
do Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana
WprowadzenieKomentarz
do Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana
Myśl o potrzebie aktu intronizacyjnego
została zapoczątkowana w związku z wszczęciem w archidiecezji
krakowskiej w 1996 roku procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Rozalii
Celakówny, krakowskiej pielęgniarki i mistyczki, zmarłej w czasie II
wojny światowej. Wówczas światło dzienne ujrzały jej zapiski i można
było poznać treść udzielonych jej objawień prywatnych, w których Jezus
domaga się m.in. aktu intronizacyjnego od narodu polskiego. Świadczy o
tym choćby ten zapis: „Jest ratunek dla Polski: jeżeli mnie uzna za
swego Króla i Pana w zupełności przez intronizację, nie tylko w
poszczególnych częściach kraju, ale w całym państwie z rządem na czele.
To uznanie ma być potwierdzone porzuceniem grzechów i całkowitym zwrotem
do Boga”.
Wieść o tego typu żądaniach Jezusa w
objawieniach danych Celakównie szybko się rozniosła. Pojawiło się wiele
inicjatyw oddolnych, których celem było doprowadzenie do aktu
intronizacyjnego. Konferencja Episkopatu Polski powołała w 2004 roku
Zespół ds. Społecznych Aspektów Intronizacji Chrystusa Króla. Od
początku było wielu ludzi dobrej woli, autentycznie zaangażowanych w
dzieło intronizacji Jezusa, zawierzających realizację swoich dążeń i
oczekiwań Boskiej Opatrzności i wspierających pasterzy Kościoła w Polsce
wytrwałą i cierpliwą modlitwą na rzecz należytego rozeznania sprawy.
Okazało się również, że analogiczna myśl o konieczności uznania
Chrystusa swoim Panem i Zbawicielem stanowi centralny rys duchowości i
formacji wielu wspólnot i stowarzyszeń w Polsce, zwłaszcza środowiska
oazowego i charyzmatycznego; jest też u podstaw spotkań młodzieży w
Lednicy.
Ta niezwykła zbieżność myśli rzeszy
wiernych, inspirowana nie tylko prywatnymi objawieniami, ale mająca
wyraźne podstawy biblijne i szerokie rozwinięcie w nauczaniu Kościoła,
szczególnie w encyklice „Quas Primas” Piusa XI, nie mogła być
lekceważona, ani odkładana na bok. Pasterze Kościoła dostrzegli w niej
bardzo konkretny oddźwięk zmysłu wiary ludu Bożego. W 2013 roku biskupi
powołali do istnienia Zespół ds. Ruchów Intronizacyjnych. Owocem dialogu
i współpracy Zespołu z przedstawicielami różnych ruchów
intronizacyjnych jest zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana.
Teologiczne uzasadnienie Aktu
Przyjęcie panowania Jezusa, uznanie Go swym Panem, ma znaczenie zbawcze. Jest
pragnieniem serc Polaków rozumiejących, że od największych zagrożeń
doczesnych nieskończenie groźniejsza jest utrata zbawienia. Współcześnie
zagraża ona coraz większej liczbie ludzi na skutek odrzucenia prawdy –
na skutek odrzucenia Chrystusa, który jest Prawdą i na skutek odrzucenia
Jego prawa miłości. Stąd pragnienie, aby powszechnej w świecie
detronizacji Chrystusa Polska przeciwstawiła Jego intronizację.
Przyjęcie panowania Jezusa Chrystusa ma
być z założenia aktem wiary narodu. Celem tego aktu nie jest zapewnienie
doczesnej władzy czy dostatku, ale poddanie osobistego, rodzinnego i
narodowego życia Chrystusowi i życie według praw Bożych. Akt ten
powinien wpłynąć na rzeczywistość doczesną, ale nie może stanowić
nadużycia Najświętszego Imienia Jezusa do osiągania celów doczesnych.
Jest wyrazem posłuszeństwa Bogu, czyli odpowiedzią człowieczej miłości
na Miłość Bożą, jest też aktem sprawiedliwości, czyli oddaniem Bogu
tego, co Jemu należne.
Pierwsze w Dziejach Apostolskich
wezwanie do uznania w Jezusie Pana i Mesjasza zostało wypowiedziane
przez św. Piotra w dniu Zesłania Ducha Świętego: „Tego Jezusa, którego
wyście ukrzyżowali, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem [czyli Królem]” (Dz
2, 36). To znaczy, że od Ojca ma Jezus wszelką władzę na niebie i na
ziemi, i wskutek tego jest „Królem narodów godnym czci” (Hymn Eucharystyczny
św. Tomasza z Akwinu). Stało się tak, jak zapowiadał prorok Daniel:
„Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską, a służyły Mu
wszystkie narody, ludy i języki. Panowanie Jego jest wiecznym
panowaniem, które nie przeminie, a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie”
(Dn 7, 13-14).
Dlatego publiczne i uroczyste przyjęcie
panowania Jezusa, nie może Mu dodać władzy, którą posiada sam z siebie
jako Bóg i Zbawiciel. Jego władza jest niezależna od jakiegokolwiek
stworzenia. Naszym zadaniem jest uznać w wierze, że Jezus jest
zapowiadanym przez proroków Namaszczonym potomkiem Dawida
(Królem-Mesjaszem), a równocześnie Panem (w greckim tłumaczeniu Ksiąg
Starego Testamentu tytułem Kyrios oddawano imię Jahwe). W
Dziejach Apostolskich głosiciele Ewangelii, idąc do pogan nie znających
zapowiedzi dotyczących Mesjasza, wzywają do uznania w wierze, że Jezus
jest Panem, zapewniając, że w ten sposób będą zbawieni. Tak właśnie
czyni Paweł i Sylas w Filippi, gdy zwracają się do strażnika więzienia:
„Uwierz w Pana Jezusa a zbawisz siebie i swój dom” (Dz 16, 31).
Ten akt wiary i uznania Jezusa za
Zbawiciela i Pana (Grecy) lub Króla, czy Władcy (Żydzi) jest sprawczy,
gdyż umożliwia zbawienie człowieka. Tak pisze o tym Apostoł Paweł w
Liście do Rzymian (10, 9-10): „Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że
Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z
martwych – osiągniesz zbawienie. Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do
usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami – do zbawienia.
Z tekstu wynika, że najbardziej proste
wyznanie panowania Jezusa wystarcza do osiągnięcia zbawienia, bo wyraża
ono wiarę, że Jezus z Nazaretu jest zapowiadanym przez proroków
Mesjaszem. Stąd do istoty aktu przyjęcia Jezusa za Króla i Pana należy
wyznanie z wiarą Jego panowania.
Oznacza to zadanie, które tak określa
papież Pius XI w zakończeniu encykliki „Quas primas” z 1925 roku:
„Trzeba więc, aby Chrystus panował w umyśle człowieka, którego
obowiązkiem jest z zupełnym poddaniem się woli Bożej przyjąć objawione
prawdy i wierzyć silnie i stale w naukę Chrystusa; niech Chrystus
króluje w woli, która powinna słuchać praw i przykazań Bożych; niech
panuje w sercu, które, wzgardziwszy pożądliwościami, ma Boga nade
wszystko miłować i do Niego jedynie należeć; niech króluje w ciele i
członkach jego, które jako narzędzia, lub – że słów św. Pawła Apostoła
użyjemy (Rz 6, 13): jako ‘zbroja sprawiedliwości Boga’, mają przyczynić
się do wewnętrznego uświęcenia dusz”.
Tak określone zadanie: „trzeba, by
Chrystus panował”, domaga się najpierw uznania Chrystusa za swego i
naszego Króla, uznania Jego panowania nad nami, czyli dobrowolnego
poddania się Prawu Bożemu, Jego władzy, okazania Mu posłuszeństwa, celem
uporządkowania, ułożenia życia osobistego i społecznego po Bożemu.
Dlatego ciągle jakże aktualne są słowa
św. Jana Pawła II z homilii inaugurującej jego pontyfikat: „Nie lękajcie
się. Otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi! Dla Jego zbawczej władzy
otwórzcie granice państw, systemów ekonomicznych, systemów politycznych
oraz kierunków cywilizacyjnych. Nie lękajcie się!”.
Prezentacja treści Jubileuszowego Aktu
Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa za Króla i Pana
podejmuje biblijną formułę przymierza Boga z narodem i wpisuje się w
tradycję podobnych aktów, które miały miejsce w dziejach Polski i
Kościoła. Można też powiedzieć, że niejako podejmuje zobowiązanie
zawarte w Jasnogórskich Ślubach Narodu Polskiego: „Zobowiązujemy się
uczynić wszystko, ażeby Polska była rzeczywistym królestwem Maryi i jej
Syna”.
Tytuł Aktu ma formułę otwartą i
powszechnie zrozumiałą. Nie zawiera słowa „intronizacja”, które nie dla
wszystkich jest zrozumiałe, choćby dlatego, że w odniesieniu do Jezusa
możemy mówić jedynie o uznaniu, a nie o ustanowieniu go królem. Stąd
przyjęto formułę szeroką i scalającą pragnienia i postulaty wielu
środowisk – akt przyjęcia Jezusa za Króla i Pana.
Słowo „Jubileuszowy” dodane na początku
wskazuje na szczególny moment dziejowy, w jakim dokonujmy tego
narodowego Aktu. Jest nim Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia ogłoszony
przez papieża Franciszka oraz Jubileusz 1050. rocznicy Chrztu Polski.
W akcie można dostrzec formę odnowienia
przymierza chrzcielnego narodu. Niewątpliwie jest też formą zawierzenia
całego narodu Bożemu Miłosierdziu. Zostanie dokonany w tym miejscu, w
którym podczas Światowych Dni Młodzieży papież Franciszek spotka się z
młodym Kościołem całego świata, aby przypomnieć mu przesłanie Ewangelii o
Bożym Miłosierdziu.
Akapit pierwszy jest wprowadzeniem do całego Aktu. Otwiera go uroczyste wezwanie skierowane do Jezusa Króla: Nieśmiertelny Królu Wieków… Następnie przewiduje się wskazanie reprezentantów władzy kościelnej i świeckiej, którzy wezmą udział w dokonaniu Aktu.
W ostatniej części akapitu zawarte są
istotne elementy składowe Aktu: uznanie panowania Chrystusa, poddanie
się Jego prawu, zawierzenie i poświęcenie Chrystusowi Królowi Ojczyzny i
całego Narodu.
Akapity drugi i trzeci stanowią
zasadniczą część uznania i przyjęcia królewskiej władzy Jezusa nad
Polską. Wszyscy uczestnicy mają możliwość włączenia się w nią aklamacją Króluj nam, Chryste i wyrażenia publicznie swej woli, by Jezus panował w naszej Ojczyźnie.
Kolejny akapit wyraża hołd wdzięczności
Chrystusowi za Jego niezgłębioną miłość i wszystkie łaski. Wszyscy
uczestnicy mają możliwość wyrażenia wdzięczności za nie w formie
aklamacji Chryste nasz Królu, dziękujemy!
Dalej Akt przechodzi w formę
przebłagalnej modlitwy, której treścią jest wyrażenie skruchy z powodu
grzechów osobistych i społecznych. Jako taki zakłada osobisty i narodowy
rachunek sumienia, który jest niezbędnym początkiem każdego nawrócenia.
Do aktu skruchy dołączone zostało wyrzeczenie się złego ducha i jego
spraw, nawiązujące do rytuału chrztu świętego – szczególnie aktualne w
1050. rocznicę Chrztu Polski. Znaczenie tego wyrzeczenia nie jest tylko
symboliczne: odrzucenie uzurpatora jest koniecznym warunkiem przyjęcia
prawowitego Króla.
W następnym akapicie w pięciu
symbolicznych przyrzeczeniach Akt zawiera zobowiązanie podporządkowania
prawu Bożemu całego życia osobistego, rodzinnego i narodowego.
Uczestnicy mogą się włączyć w deklarowane treści poprzez uroczystą
aklamację Chryste nasz Królu, przyrzekamy!
W kolejnych trzech akapitach akt
przechodzi w formę zawierzenia Chrystusowi: Państwa Polskiego i jego
władz, całego narodu, a szczególnie tych, którzy nie podążają drogami
Bożymi oraz wszystkich narodów świata w imię miłości bratniej. Kończy
się prośbą o łaskę rozpoznania w Chrystusie prawowitego Pana i Króla dla
wszystkich, którzy jeszcze tego nie dokonali.
Dwa kolejne zapisy mają charakter
inwokacji – do Najświętszego Serca Jezusowego i do Ducha Świętego. W
pierwszej inwokacji zawarta jest prośba o upodobnienie serc ludzkich do
Serca Jezusowego; druga jest prośbą skierowaną do Ducha Świętego o
wsparcie w realizacji zobowiązań płynących z Aktu i nawiązuje do
modlitwy św. Jana Pawła II z Placu Zwycięstwa w Warszawie.
Postanowienia i zobowiązania zawarte w
Akcie składane są w Niepokalanym Sercu Maryi Królowej Polski i
powierzane wstawiennictwu świętych Patronów Ojczyzny.
Ostatni akapit jest inwokacją do
Chrystusa Króla i stanowi podsumowanie treści całego Aktu. Zamykają go
słowa prefacji z uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata.
Akt kończy się stwierdzeniem faktu uznania przez Polskę królowania Jezusa Chrystusa oraz uwielbieniem Trójcy Świętej.
Epilog
Jubileuszowy Akt Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana
nie jest zwieńczeniem, lecz początkiem dzieła intronizacji Jezusa
Chrystusa w Polsce i w narodzie polskim. Przed nami wielkie i ważne
zadanie.
Jego realizacja zakłada szerokie
otwarcie drzwi Jezusowi, oddanie Mu swego życia, przyjęcie tego, co nam
oferuje i dzielenie się Nim z innymi. Chodzi o umiłowanie Jezusa do
końca, zawierzenie Mu naszych rodzin, podejmowanie posługi miłości
miłosiernej oraz realizację Ewangelii we wszelkich wymiarach życia, nie
wykluczając jego aspektu ekonomicznego, społecznego i politycznego.
Aby tak ważne dzieło intronizacji Jezusa
w narodzie Polskim mogło zostać zrealizowane, trzeba z pewnością zadbać
o większe otwarcie na nie społeczności Kościoła w Polsce, a to wymaga
solidnej prezentacji dzieła. Byłoby dobrze opracować program mający na
celu włączenie w realizację dzieła istniejące wspólnoty intronizacyjne,
Wspólnoty dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa, ruch oazowy i
charyzmatyczny oraz inne, które stawiają sobie za cel uznać Jezusa
Panem i Zbawicielem. [1] W programie tym z pewnością trzeba określić
zasadnicze treści formacyjne i zasady współpracy podmiotów realizujących
dzieło, zawsze w duchu posłuszeństwa tym, których Jezus ustanowił
pasterzami. Przedmiotem szczególnej troski powinno być otwarcie wiernych
świeckich na zaangażowanie społeczno-polityczne, stąd należałoby zadbać
o ich solidną formację z zakresu katolickiej nauki społecznej.
Od Maryi, naszej Pani i Królowej, trzeba
się uczyć spoglądania na wszystkie wymiary życia oczyma wiary, szukając
światła w prawdzie objawionej. Nie wolno przy tym zagubić świadomości,
że w realizacji tego wszystkiego potrzeba Bożego wsparcia. Dlatego ważne
jest powierzanie Duchowi Świętemu całego dzieła i poszczególnych
przedsięwzięć. Potrzeba wiele modlitwy i ofiary w dziele odnowy oblicza
Kościoła i naszej Ojczyzny.
[1] Podkreślenie: Pomocnik Maryi