...

...
Miłować Boga, troszczyć się o braci, Kościół i Ojczyznę.
Założyciel..... O Pomocnikach Matki Kościoła....Ośrodki w Polsce..... Polecane strony.....


Apel Założyciela...
Najmilsi! Pragnę Was wszystkich pozyskać dla wspierania Kościoła przez Matkę Chrystusową. Poczujcie się odpowiedzialni za Kościół święty, za jego losy i rozwój, za waszą ochrzczoną Ojczyznę, za wiarę naszych braci.
Prymas Tysiąclecia Kardynał Stefan Wyszyński

Powrót na główną stronę.....

Pragnę się cała przemienić w miłosierdzie Twoje i być żywym odbiciem Ciebie. - Siostra Faustyna
Beatyfikacja kard. Stefana Wyszyńskiego : 7 czerwca 2020 roku - nowa data - 12 września 2021 roku
--
Choćbyś przegrał całkowicie zbierz się, zgarnij, dźwignij, zacznij od nowa! Spróbuj budować na tym co w tobie jest z Boga.
- Kardynał Stefan Wyszyński


Święci Apostołowie Piotr i Paweł

 Źródło: brewiarz.pl


29 czerwca
Święci Apostołowie Piotr i Paweł

Kościół umieszcza w jednym dniu uroczystość św. Pawła wraz ze św. Piotrem nie dlatego, aby równał go w prymacie z pierwszym zastępcą Chrystusa. Chodzi jedynie o podkreślenie, że obaj Apostołowie byli współzałożycielami gminy chrześcijańskiej w Rzymie, obaj w tym mieście oddali dla Chrystusa życie swoje oraz że w Rzymie są ich relikwie i sanktuaria. Najwięcej jednak zaważyła na połączeniu pamiątki obu Apostołów w jednym dniu opinia, dzisiaj uznawana za mylną, że obaj Apostołowie ponieśli śmierć męczeńską tego samego dnia. Już w roku 258 obchodzono święto obu Apostołów razem dnia 29 czerwca, tak na Zachodzie, jak też i na Wschodzie, co wskazywałoby na powszechne przekonanie, że był to dzień śmierci obu Apostołów. Taki bowiem był bardzo dawny zwyczaj, że święta liturgiczne obchodzono w dniu śmierci męczenników, a potem także (od w. IV) - wyznawców.


Właściwe imię Piotra to Szymon (Symeon). Pan Jezus zmienił mu imię na Piotr przy pierwszym spotkaniu, gdyż miało ono symbolizować jego przyszłe powołanie. Pochodził z Betsaidy, miejscowości położonej nad Jeziorem Genezaret (Galilejskim). Był bratem św. Andrzeja, Apostoła, który Szymona przyprowadził do Pana Jezusa niedługo po chrzcie w rzece Jordan, jaki Chrystus Pan otrzymał z rąk Jana Chrzciciela (Mt 10, 2; J 1, 41). To, że Chrystus Pan zetknął się z Andrzejem i Szymonem w pobliżu rzeki Jordan, wskazywałoby, że obaj bracia byli uczniami św. Jana (J 1, 40-42). Ojcem Szymona Piotra był Jona (Jan), rybak galilejski. Kiedy Chrystus Pan włączył Piotra do grona swoich uczniów, ten nie od razu przystał do Pana Jezusa, ale nadal trudnił się pracą rybaka. Dopiero po cudownym połowie ryb definitywnie został przy Chrystusie w charakterze Jego ucznia wraz ze swoim bratem, Andrzejem (por. Łk 5, 1-11).
Kiedy Piotr przystąpił do grona uczniów Pana Jezusa, był już człowiekiem żonatym i mieszkał w Kafarnaum u teściowej, którą Pan Jezus uzdrowił (Mk 1, 29-31; Łk 4, 38-39). Tradycja wczesnochrześcijańska wydaje się potwierdzać, że miał dzieci, gdyż wymienia jako jego córkę św. Petronelę. Nie jest to jednak pewne.

Jezus bardzo wyraźnie wyróżniał Piotra wśród Apostołów. Piotr był świadkiem - wraz z Janem i Jakubem - wskrzeszenia córki Jaira (Mt 9, 23-26; Mk 5, 35-43; Łk 8, 49-56), przemienienia na górze Tabor (Mt 17, 1-13; Mk 9, 2-13; Łk 9, 28-36) i krwawego potu w Getsemani (Mt 26, 37-46; Mk 14, 33-42; Łk 22, 41-46). Kiedy Jezus zapytał Apostołów, za kogo uważają Go ludzie, otrzymał na to różne odpowiedzi. Kiedy zaś rzucił im pytanie: "A wy za kogo Mnie uważacie?" - usłyszał z ust Piotra wyznanie: "Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego". Za to otrzymał w nagrodę obietnicę prymatu nad Kościołem Chrystusa: "Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem ciało i krew nie objawiły ci tego, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr (czyli skała), i na tej skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie" (Mt 16, 18-19).
Można byłoby wymienić jeszcze inne historie związane z Piotrem. Jezus ratuje Piotra, kiedy tonął w Jeziorze Galilejskim (Mt 14, 28-31). Piotr płaci podatek za Jezusa i za siebie monetą, wydobytą z pyszczka ryby (Mt 17, 24-27); od Piotra Pan Jezus zaczyna mycie nóg Apostołom przy Ostatniej Wieczerzy (J 13, 6-11). Przed pojmaniem Mistrza Piotr zapewnia Go o swojej dla Niego wierności (Mt 26, 33). W Getsemani występuje w obronie Jezusa i ucina ucho słudze arcykapłana, Malchusowi (Mt 26, 51-54; Mk 14, 47; Łk 22, 49-50; J 18, 10-11). On jeden, wraz z Janem, idzie za Chrystusem aż na podwórze arcykapłana. Jednak tu, rozpoznany, wyrzeka się ze strachu Jezusa i trzykrotnie potwierdza zaparcie się przysięgą. Kiedy zapiał kogut, przypomniał sobie przepowiednię Chrystusa i gorzko zapłakał (Mt 26, 69-75; Mk 14, 66-72; Łk 22, 54-62; J 18, 15-27).

Przed odejściem do nieba Pan Jezus zlecił Piotrowi najwyższą władzę pasterzowania nad Jego Apostołami i pozostałymi wiernymi wyznawcami (J 21, 15-19). Apostołowie od początku podjęli te słowa i uznali w Piotrze pierwszego spośród siebie. We wszystkich wykazach apostolskich Piotr jest zawsze stawiany na pierwszym miejscu (Mt 10, 2; Mk 3, 16; Łk 6, 14; Dz 1, 13). Pisma Nowego Testamentu wymieniają go 150 razy. Piotr proponuje Apostołom przyłączenie do ich grona jeszcze jednego w miejsce Judasza (Dz 1, 15-26). Piotr pierwszy przemawia do tłumu w dzień Zesłania Ducha Świętego i pozyskuje sporą liczbę pierwszych wyznawców (Dz 2, 14-36). Uzdrawia chromego od urodzenia i nawraca kilka tysięcy ludzi (Dz 3, 1-26). Zakłada pierwszą gminę chrześcijańską w Jerozolimie i sprawuje nad nią władzę sądowniczą (Dz 5, 1-11). To jego Chrystus poucza w tajemniczym widzeniu, że ma także przyjmować pogan i nakazuje mu udać się do domu oficera rzymskiego, Korneliusza (Dz 10, 1-48). Na Soborze apostolskim Piotr jako pierwszy przemawia i decyduje, że należy iść także do pogan, a od nawróconych z pogaństwa nie należy żądać wypełniania nakazów judaizmu, obowiązujących Żydów (Dz 15, 1-12). W myśl zasady postawionej przez Pana Jezusa: "Uderzę pasterza, a rozproszą się owce stada" (Mt 26, 31) - właśnie Piotr stał się głównym przedmiotem nienawiści i pierwszym obiektem prześladowań. Został nawet pojmany i miał być wydany przez króla Heroda Agryppę I Żydom na stracenie. Jednak anioł Pański wybawił go cudownie od niechybnej śmierci (Dz 12, 1-17).
Niebawem po uwolnieniu Piotr udał się do Antiochii, gdzie założył swoją stolicę (Ga 2, 11-14). Stamtąd podążył do Małej Azji i Koryntu (2 P 1, 1), aby wreszcie osiąść na stałe w Rzymie. Tu także poniósł śmierć męczeńską za panowania cesarza Nerona ok. 64 roku, umierając na krzyżu, jak mu to zapowiedział Chrystus (J 21, 18-19). O pobycie Piotra w Rzymie i jego śmierci piszą między innymi: św. Klemens Rzymski (+ ok. 97), List do Koryntian, 5; św. Ignacy z Antiochii (+ ok. 117), List do Rzymian 4, 3; św. Dionizy z Koryntu (+ 160); św. Ireneusz (+ 202); Euzebiusz - Historia Kościoła 2, 25, 8; św. Kajus Rzymski (+ 296) i wielu innych.

Św. Piotr zostawił dwa listy, które należą do ksiąg Pisma świętego Nowego Testamentu. Dyktował je swojemu uczniowi Sylwanowi (1 P 5, 12). Wyróżniają się one niezwykłą plastyką i ekspresją. Jako zwierzchnik Kościoła Piotr ma odwagę przestrzec wiernych przed zbyt dowolnym tłumaczeniem pism Pawła Apostoła (2 P 3, 14-16). Pierwszy list Piotr pisał ok. 63 r., przed prześladowaniem wznieconym przez Nerona. Pisał go z Rzymu. Drugi list, pisany również z Rzymu, prawdopodobnie został zredagowany w więzieniu, gdyż Piotr pisze o swojej rychłej śmierci. Tak więc list powstał w 64 lub 67 roku (2 P 1, 14).
O wielkiej popularności św. Piotra świadczą liczne apokryfy. Na pierwszym miejscu należy do nich Ewangelia Piotra, której fragment udało się przypadkowo odnaleźć w roku 1887 w Achmin w Górnym Egipcie. Mogła powstać już w latach 120-130 po Chrystusie. Kerygma Piotra - to rodzaj homilii. Powstała ona również ok. roku 130 i ma zabarwienie gnostyckie. Apokalipsa św. Piotra należała kiedyś do najbardziej znanych apokryfów. Pochodzi ona również z początków chrześcijaństwa, odnaleziona została w roku 1887 wraz z Ewangelią Piotra. Zawiera opis sądu i losu dusz po śmierci. Wreszcie apokryf już znacznie późniejszy, z V w., Dzieje Piotra i Pawła. Autor tak niepodzielnie łączy losy obu Apostołów, że oznacza datę ich śmierci nie tylko w jednym roku, ale nawet w jednym dniu. Nadto według autora obydwaj Apostołowie zostali pochowani w jednym miejscu. Wyznaczoną przez autora tego apokryfu datę śmierci przyjęło Martyrologium Rzymskie.

Św. Piotr poniósł śmierć męczeńską według podania na wzgórzu watykańskim. Miał być ukrzyżowany według świadectwa Orygenesa głową w dół na własną prośbę, gdyż czuł się niegodnym umierać na krzyżu jak Chrystus. Cesarz Konstantyn Wielki wystawił ku czci św. Piotra nad jego grobem bazylikę. Obecna bazylika Św. Piotra w Rzymie pochodzi z wieku XVI-XVII, zbudowana została w latach 1506-1629. Teren wokół bazyliki należy do Państwa Watykańskiego, istniejącego w obecnym kształcie od roku 1929 jako pozostałość dawnego państwa papieży. Liczy ono 0,44 km2 powierzchni i zamieszkuje je ok. 1000 ludzi. Bazylika wystawiona na grobie św. Piotra jest symbolem całego Kościoła Chrystusa. Rocznie nawiedza ją kilkanaście milionów pielgrzymów i turystów z całego świata. W czasie prac archeologicznych przeprowadzonych w podziemiach bazyliki św. Piotra w latach 1940-1949 znaleziono pod konfesją (pod głównym ołtarzem bazyliki) grób św. Piotra.
Oprócz tej najsłynniejszej świątyni, wystawionej ku czci św. Piotra Apostoła, w samym Rzymie istnieją ponadto: kościół św. Piotra na Górze Złotej (Montorio), czyli na Janikulum, zbudowany na miejscu, gdzie Apostoł miał ponieść śmierć męczeńską; kościół św. Piotra w Okowach, wystawiony na miejscu, gdzie św. Piotr miał być więziony; kościół świętych Piotra i Pawła; kościółek "Quo vadis" przy Via Appia, wystawiony na miejscu, gdzie Chrystus według podania miał zatrzymać Piotra, usiłującego opuścić Rzym.

Św. Piotr, pierwszy papież, jest patronem m. in. diecezji w Rzymie, Berlinie, Lozannie; miast: Awinionu, Biecza, Duszników Zdroju, Frankfurtu nad Menem, Genewy, Hamburga, Nantes, Poznania, Rygi, Rzymu, Trzebnicy; a także blacharzy, budowniczych mostów, kowali, kamieniarzy, marynarzy, rybaków, zegarmistrzów. Wzywany jako orędownik podczas epilepsji, gorączki, febry, ukąszenia przez węże.

W ikonografii św. Piotr ukazywany jest w stroju apostoła, jako biskup lub papież w pontyfikalnych szatach. Od IV w. (medalion z brązu - Watykan, mozaika w S. Clemente) ustalił się typ ikonograficzny św. Piotra - szerokie rysy twarzy, łysina lub lok nad czołem, krótka, gęsta broda. Od XII wieku przedstawiany jest jako siedzący na tronie. Atrybutami Księcia Apostołów są: anioł, kajdany, dwa klucze symbolizujące klucze Królestwa Bożego, kogut, odwrócony krzyż, księga, łódź, zwój, pastorał, ryba, sieci, skała - stanowiące aluzje do wydarzeń w jego życiu, tiara w rękach.


Paweł pochodził z Tarsu w Cylicji - Mała Azja (Dz 21, 39; 22, 3). Urodził się jako obywatel rzymski, co dawało mu pewne wyróżnienie i przywileje. W naglących wypadkach umiał z tego korzystać (Dz 16, 35-40; 25, 11). Nie wiemy, jaką drogą Paweł to obywatelstwo otrzymał: być może, że całe miasto rodzinne cieszyło się tym przywilejem; możliwe, że rodzina Apostoła nabyła lub po prostu kupiła sobie ten przywilej, bowiem i tą drogą także można było otrzymać obywatelstwo rzymskie w owych czasach (Dz 22, 28).
Szaweł urodził się w Tarsie ok. 8 roku po narodzeniu Chrystusa (niektórzy badacze podają czas między 5 a 10 rokiem). Jego rodzina chlubiła się, że pochodziła z rodu Beniamina, co także i Paweł podkreślał z dumą (Rz 11, 1). Dlatego otrzymał imię Szaweł (spolszczona wersja hebrajskiego Saul) od pierwszego i jedynego króla Izraela z tego rodu (panował w wieku XI przed Chrystusem). Rodzina Szawła należała do faryzeuszów - najgorliwszych patriotów i wykonawców prawa mojżeszowego (Dz 23, 6). Uczył się rzemiosła - tkania płótna namiotowego. Po ukończeniu miejscowych szkół - a trzeba przyznać, że Paweł zdradza duże oczytanie (por. Tt 1, 12) - w wieku ok. 20 lat udał się Apostoł do Palestyny, aby w Jerozolimie "u stóp Gamaliela" pogłębiać swoją wiedzę skrypturystyczną i rabinistyczną (Dz 22, 3). Nie znał Jezusa. Wiedział jednak o chrześcijanach i szczerze ich nienawidził, uważając ich za odstępców i odszczepieńców. Dlatego z całą satysfakcją asystował przy męczeńskiej śmierci św. Szczepana (Dz 7, 58). Nie mając jednak pełnych lat 30, nie mógł wykonywać wyroku śmierci na diakonie. Pilnował więc szat oprawców i zapewne pilnie ich zachęcał, aby dokonali egzekucji (Dz 7, 58-60).

Kiedy tylko Szaweł doszedł do wymaganej pełnoletności, udał się do najwyższych kapłanów i Sanhedrynu, aby otrzymać listy polecające do Damaszku. Dowiedział się bowiem, że uciekła tam spora liczba chrześcijan, chroniąc się przed prześladowaniem, jakie wybuchło w Jerozolimie (Dz 9, 1-3). Gdy Szaweł był blisko murów Damaszku, spotkał go Chrystus, powalił na ziemię, oślepił i w jednej chwili objawił mu, że jest w błędzie; że nauka, którą on tak zaciekle zwalczał, jest prawdziwą; że chrześcijaństwo jest wypełnieniem obietnic Starego Przymierza; że Chrystus nie jest bynajmniej zwodzicielem, ale właśnie tak długo oczekiwanym i zapowiadanym Mesjaszem. Było to w ok. 35 roku po narodzeniu Chrystusa, a więc drugim po Jego śmierci.
Po swoim nawróceniu Szaweł został ochrzczony przez Ananiasza, któremu Chrystus polecił to w widzeniu (Dz 9, 10-18). Po chrzcie Szaweł rozpoczął nową erę życia: głoszenia Chrystusa. Najpierw udał się na pustkowie, gdzie przebywał prawdopodobnie kilka miesięcy. Tam Chrystus bezpośrednio wtajemniczył go w swoją naukę (Ga 1, 11-12). Paweł przestudiował i przeanalizował na nowo Stare Przymierze. Następnie, po powrocie do Damaszku, przez 3 lata nawracał jego mieszkańców. Zawiedzeni Żydzi postanowili zemścić się na renegacie i czyhali na jego zgubę. Zażądali więc od króla Damaszku Aretasa, by wydał im Szawła. Szaweł jednak uciekł w koszu spuszczonym z okna pewnej kamienicy przylegającej do muru miasta. Udał się następnie do Jerozolimy i przedstawił się Apostołom. Powitano go ze zrozumiałą rezerwą. Tylko dzięki interwencji Barnaby, który wśród Apostołów zażywał wielkiej powagi, udało się przychylnie nastawić Apostołów do Pawła. Ponieważ jednak także w Jerozolimie przygotowywano na Apostoła zasadzki, musiał chronić się ucieczką do rodzinnego Tarsu.

Stamtąd wyprowadził Pawła na szerokie pola Barnaba. Razem udali się do Antiochii, gdzie chrześcijaństwo zapuściło już korzenie. Tamtejszej gminie nadali niezwykły rozwój przez to, że kiedy wzgardzili nimi Żydzi, oni udali się do pogan. Ci z radością przyjmowali Ewangelię tym chętniej, że Paweł i Barnaba zwalniali ich od obrzezania i prawa żydowskiego, a żądali jedynie wiary w Chrystusa i odpowiednich obyczajów. Zostali jednak oskarżeni przed Apostołami, że wprowadzają nowatorstwo. Doszło do konfliktu, gdyż obie strony i tendencje miały licznych zwolenników. Zachodziła obawa, że Apostołowie w Jerozolimie przychylą się raczej do zdania konserwatystów. Sami przecież pochodzili z narodu żydowskiego i skrupulatnie zachowywali prawo mojżeszowe.
Na soborze apostolskim jednakże (49-50 r.) miał miejsce przełom. Apostołowie, dzięki stanowczej interwencji św. Piotra, orzekli, że należy pozyskiwać dla Chrystusa także pogan, że na nawróconych z pogaństwa nie należy nakładać ciężarów prawa mojżeszowego (Dz 15, 6-12). Było to wielkie zwycięstwo Pawła i Barnaby. Od tej pory Paweł rozpoczyna swoje cztery wielkie podróże. Wśród niesłychanych przeszkód tak natury fizycznej, jak i moralnej, prześladowany i męczony, przemierza obszary Syrii, Małej Azji, Grecji, Macedonii, Italii i prawdopodobnie Hiszpanii, zakładając wszędzie gminy chrześcijańskie i wyznaczając w nich swoich zastępców. Oblicza się, że w swoich czterech podróżach, wówczas tak bardzo wyczerpujących i niebezpiecznych, Paweł pokonał ok. 10 tys. km dróg morskich i lądowych. Pierwsza wyprawa miała miejsce w latach 44-49: Cypr-Galacja, razem z Barnabą i Markiem; druga - w latach 50-53: Filippi-Tesaloniki-Berea-Achaia-Korynt, razem z Tymoteuszem i Sylasem; trzecia - w latach 53-58: Efez-Macedonia-Korynt-Jerozolima.
Aresztowany został w Jerozolimie w 60 r. Kiedy namiestnik zamierzał wydać Pawła Żydom, ten odwołał się do cesarza. Przebywał jednak w więzieniu w Cezarei Palestyńskiej ponad dwa lata, głosząc i tam Chrystusa. W drodze do Rzymu statek wiozący więźniów rozbił się u wybrzeży Malty. Na wyspie Paweł spędził trzy zimowe miesiące, w czasie których nawrócił mieszkańców. W Rzymie także jakiś czas spędził jako więzień, aż dla braku dowodów winy (Żydzi z Jerozolimy się nie stawili) został wypuszczony na wolność. Ze swojego więzienia w Rzymie Paweł wysłał szereg listów do poszczególnych gmin i osób. Po wypuszczeniu na wolność zapewne udał się do Hiszpanii (Rz 15, 24-25), a stamtąd powrócił do Achai. Nie wiemy, gdzie został ponownie aresztowany. Jednak sam fakt, że go tak pilnie poszukiwano, wskazuje, jak wielką powagą się cieszył.

Ok. 67 (lub 66) roku Paweł poniósł śmierć męczeńską. Według bardzo starożytnego podania św. Paweł miał ponieść śmierć od miecza (jako obywatel rzymski). Nie jest znany dzień jego śmierci, za to dobrze zachowano w pamięci miejsce jego męczeństwa: Aquae Silviae za Bramą Ostyjską w Rzymie. Ciało Męczennika złożono najpierw w posiadłości św. Lucyny przy drodze Ostyjskiej. W roku 284 za czasów prześladowania, wznieconego przez cesarza Waleriana, przeniesiono relikwie Apostoła do katakumb, zwanych dzisiaj katakumbami św. Sebastiana przy drodze Apijskiej. Być może na krótki czas spoczęły tu także relikwie św. Piotra. Po edykcie cesarza Konstantyna Wielkiego (313) ciało św. Piotra przeniesiono do Watykanu, a ciało św. Pawła na miejsce jego męczeństwa, gdzie cesarz wystawił ku jego czci bazylikę pod wezwaniem św. Pawła.
Z pism apokryficznych o św. Pawle można wymienić: Nauczanie Pawła o zabarwieniu gnostyckim. Dzieje Pawła w przekładzie koptyjskim odnalazł i opublikował C. Schmidt w roku 1905. Autor opisuje w nim wydarzenie znane z Dziejów Apostolskich, dołącza na pół fantastyczne dzieje św. Tekli oraz apokryficzną korespondencję św. Pawła z Koryntianami, wreszcie opis męczeństwa Apostoła. Według Tertuliana dzieje te napisał pewien kapłan z Małej Azji około roku 160-170. Autor za podszywanie się pod imię Apostoła został kanonicznie ukarany. Apokalipsa św. Pawła to opis podróży Pawła pod przewodnictwem anioła w zaświaty. Opisuje spotkanie w niebie z osobami, znanymi z Pisma świętego Starego i Nowego Przymierza, oraz w piekle - z osobami przewrotnymi. Dzieło to odnalazł Konstantyn Tischendorf w roku 1843 na Górze Synaj w tamtejszym klasztorze prawosławnym. Wreszcie dużą wrzawę wywołał kiedyś spór o Korespondencję św. Pawła z Seneką. Nawet św. Hieronim i św. Augustyn błędnie opowiedzieli się za autentycznością tego dzieła.

Paweł jest autorem 13 listów do gmin chrześcijańskich, włączonych do ksiąg Nowego Testamentu. Jest patronem licznych zakonów, Awinionu, Berlina, Biecza, Frankfurtu nad Menem, Poznania, Rygi, Rzymu, Saragossy oraz marynarzy, powroźników, tkaczy.

W czasie pontyfikatu papieża Benedykta XVI Kościół obchodził Rok św. Pawła w związku z jubileuszem 2000 lat od narodzin Apostoła Narodów (2008-2009).

W ikonografii przedstawiany jest w długiej tunice i płaszczu. Jego atrybutami są: baranek, koń, kość słoniowa, miecz.








Więcej informacji:

    »» Nauczanie papieskie
    »» Święci Piotr i Paweł
    »» Święty Piotr Apostoł
    »» Święty Paweł Apostoł - Rok św. Pawła
    »» Przeczytaj


Paweł VI
Dziedzictwo świętych Piotra i PawłaAudiencja generalna, 1 marca 1967 r.
Paweł VI
Święci Piotr i Paweł nauczycielami wiaryAudiencja generalna, 5 lipca 1967 r.
Jan Paweł II
Komentarz do Ksiąg Nowego Testamentu

Pierwsza mowa św. Piotra
Święty Piotr uzdrawia chorego
Święty Piotr i święty Jan przed Sanhedrynem
Jan Paweł II
Przelali krew za KościółHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 1998 r.
Jan Paweł II
Patronowie RzymuAnioł Pański, 29 czerwca 1998 r.
Jan Paweł II
Dążmy do pełnej jedności, jakiej pragnął JezusHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 1999 r.
Jan Paweł II
Po śladach obecności BogaAnioł Pański, 29 czerwca 1999 r.
Jan Paweł II
Święci Apostołowie Piotr i PawełAudiencja generalna, 30 czerwca 1999 r.
Jan Paweł II
Kościół uświęcony krwią świętych Piotra i PawłaJubileusz diecezji rzymskiej, 28 maja 2000 r.
Jan Paweł II
Wiara Apostołów naszą wiarąHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2000 r.
Jan Paweł II
Uroczystość świętych Piotra i PawłaAnioł Pański, 29 czerwca 2000 r.
Jan Paweł II
Wiarę zachować i przekazać innymHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2001 r.
Jan Paweł II
Uroczystość patronów RzymuAnioł Pański, 29 czerwca 2001 r.
Jan Paweł II
Idźmy drogą nawrócenia i miłościHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2002 r.
Jan Paweł II
Patronowie RzymuAnioł Pański, 29 czerwca 2002 r.
Jan Paweł II
Służmy jedności uczniów ChrystusaHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2003 r.
Jan Paweł II
Radość KościołaAnioł Pański, 29 czerwca 2003 r.
Jan Paweł II
Wielki dar i wielka odpowiedzialnośćHomilia podczas liturgii słowa na placu św. Piotra
21 października 2003 r.
Jan Paweł II
Modlitwa i nawrócenie warunkiem jednościHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2004 r.
Jan Paweł II
Symbol pojednaniaAnioł Pański, 29 czerwca 2004 r.
Jan Paweł II
Kościół Chrystusa potrzebuje posługi biskupa RzymuAudiencja generalna, 30 czerwca 2004 r.
Benedykt XVI
Wyznajemy wiarę w Kościół Jezusa ChrystusaHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2005 r.
Benedykt XVI
Prymat w służbie jednościAnioł Pański, 29 czerwca 2005 r.
Benedykt XVI
Piotr - apostołAudiencja generalna, 17 maja 2006 r.
Benedykt XVI
Piotr - RybakAudiencja generalna, 24 maja 2006 r.
Benedykt XVI
Piotr - skała, na której Chrystus zbudował KościółAudiencja generalna, 7 czerwca 2006 r.
Benedykt XVI
Chrystus umacnia wiarę PiotraHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2006 r.
Benedykt XVI
Złożyli najwyższe świadectwo wiaryAnioł Pański, 29 czerwca 2006 r.
Benedykt XVI
Paweł - portret człowieka i apostołaAudiencja generalna, 25 października 2006 r.
Benedykt XVI
Paweł - centralne miejsce Jezusa ChrystusaAudiencja generalna, 8 listopada 2006 r.
Benedykt XVI
Paweł - Duch Święty w naszych sercachAudiencja generalna, 15 listopada 2006 r.
Benedykt XVI
Paweł - życie w KościeleAudiencja generalna, 22 listopada 2006 r.
Benedykt XVI
Piotra i Pawła uważano
za założycieli Kościoła w Rzymie
Homilia w czasie I Nieszporów uroczystości
świętych Piotra i Pawła w bazylice św. Pawła za Murami
28 czerwca 2007 r.
Benedykt XVI
Wiara Kościoła opiera się na wyznaniu PiotraHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2007 r.
Benedykt XVI
Rok św. PawłaAnioł Pański, 29 czerwca 2007 r.
Benedykt XVI
Pasterze muszą być "przykładami dla stada"Homilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2009 r.
Benedykt XVI
Piotr i Paweł: nasi ojcowie i prawdziwi pasterzeAnioł Pański, 29 czerwca 2009 r.
Benedykt XVI
Kościół jest zaczynem odnowyHomilia w czasie I Nieszporów uroczystości
świętych Piotra i Pawła w bazylice św. Pawła za Murami
28 czerwca 2010 r.
Benedykt XVI
Kościół musi być wolny od więzów materialnych,
od zła duchowego i moralnego
Homilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2010 r.
Benedykt XVI
Patroni RzymuAnioł Pański, 29 czerwca 2010 r.
Benedykt XVI
Już nie słudzy, ale przyjacieleHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2011 r.
Benedykt XVI
Dziękuję Panu za powołanie kapłańskie
i powierzenie mi posługi Piotrowej
Anioł Pański, 29 czerwca 2011 r.
Benedykt XVI
Piotr ufa BoguAudiencja generalna, 9 maja 2012 r.
Benedykt XVI
Modlitwa wyzwalaAudiencja generalna, 16 maja 2012 r.
Benedykt XVI
Chrześcijaństwo jest religią ufnościAudiencja generalna, 23 maja 2012 r.
Benedykt XVI
Bóg pociesza w strapieniuAudiencja generalna, 30 maja 2012 r.
Benedykt XVI
Bóg działa w słabościAudiencja generalna, 13 czerwca 2012 r.
Benedykt XVI
Modlitwa sprawia, że ludzie potrafią kochaćAudiencja generalna, 20 czerwca 2012 r.
Benedykt XVI
Droga życia chrześcijańskiegoAudiencja generalna, 27 czerwca 2012 r.
Benedykt XVI
Dramat i siła papiestwaHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2012 r.
Benedykt XVI
Męczeństwo jest znakiem jedności KościołaAnioł Pański, 29 czerwca 2012 r.


ks. Józef Kozyra
Spotkania Pawła z Piotrem
wiara.pl
Święci Piotr i Paweł
ks. Maciej Szczepaniak
Rzym świętych Piotra i Pawła
Leszek Śliwa
Św. Piotr i św. Paweł
Leszek Śliwa
Zapowiedź cudu
Leszek Śliwa
Jedność katolików
Leszek Śliwa
W obliczu męczeństwa
KAI
Pływające procesje św. Piotra i św. Pawła


abp Wacław Depo
Kościół zbudowany na opoce
Szymon Kiera
Piotr jest tutaj
Augustyn Pelanowski OSPPE
Panowanie nad rekinami
ks. Ksawery Sokołowski
Prymat św. Piotra
Andre Seve
Papizm i antypapizm
ks. Janusz Gorczyca
Pierwszeństwo w miłości
Żywoty Świętych Pańskich (1937 r.)
Żywot świętego Piotra, księcia apostołów
ks. Władysław Hozakowski
Święty Piotr, książę apostołów
Leszek Śliwa
Wręczenie kluczy św. Piotrowi
Leszek Śliwa
Apostołowie i artyści


Benedykt XVI
Słuchajmy św. Pawła i uczmy się od niegoHomilia w czasie I Nieszporów uroczystości
świętych Piotra i Pawła w bazylice św. Pawła za Murami
28 czerwca 2008 r. - inauguracja Roku św. Pawła Apostoła
Benedykt XVI
Misja apostołów Piotra i PawłaHomilia w uroczystość świętych Piotra i Pawła
29 czerwca 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł i św. Piotr - misja i jednośćAnioł Pański, 29 czerwca 2008 r.
Benedykt XVI
Apostoł Paweł - nauczyciel ludzi naszych czasówAudiencja generalna, 2 lipca 2008 r.
Benedykt XVI
Życie św. PawłaAudiencja generalna, 27 sierpnia 2008 r.
Benedykt XVI
Nawrócenie św. PawłaAudiencja generalna, 3 września 2008 r.
Benedykt XVI
Misja św. Pawła wśród narodówAudiencja generalna, 10 września 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł poznaje ziemskie życie JezusaAudiencja generalna, 24 września 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a Prawo MojżeszoweAudiencja generalna, 1 października 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł wobec tajemnicy ChrystusaAudiencja generalna, 8 października 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł pierwszym teologiemAudiencja generalna, 15 października 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a Jezus Chrystus jako "Pan"Audiencja generalna, 22 października 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a Jezus ukrzyżowanyAudiencja generalna, 29 października 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a Jezus zmartwychwstałyAudiencja generalna, 5 listopada 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a rzeczy ostateczneAudiencja generalna, 12 listopada 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a nasze przemienienie w ChrystusieAudiencja generalna, 19 listopada 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a wiara działająca poprzez miłośćAudiencja generalna, 26 listopada 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a nauka o grzechu pierworodnymAudiencja generalna, 3 grudnia 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a sakramentyAudiencja generalna, 10 grudnia 2008 r.
Benedykt XVI
Wydarzenia minionego roku
wskazują drogę ku przyszłości
Przemówienie do Kurii Rzymskiej, 22 grudnia 2008 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a kult sprawowany przez chrześcijanAudiencja generalna, 7 stycznia 2009 r.
Benedykt XVI
Św. Paweł a Kościół ChrystusowyAudiencja generalna, 14 stycznia 2009 r.
Benedykt XVI
Wewnętrzna przemiana doprowadzi nas do jednościAudiencja generalna, 21 stycznia 2009 r.
Benedykt XVI
Nasze modlitwy o jedność
potwierdzajmy gestami pojednania
Homilia na zakończenie Tygodnia Modlitw
o Jedność Chrześcijan w bazylice św. Pawła za Murami
25 stycznia 2009 r.
Benedykt XVI
Listy pasterskie św. PawłaAudiencja generalna, 28 stycznia 2009 r.
Benedykt XVI
Spuścizna św. PawłaAudiencja generalna, 4 lutego 2009 r.
Benedykt XVI
Paweł pragnie, żeby wiara chrześcijan była "dojrzała"Homilia w czasie I Nieszporów uroczystości
świętych Piotra i Pawła w bazylice św. Pawła za Murami
28 czerwca 2009 r. - zakończenie Roku św. Pawła
ks. Waldemar Turek
Śladami Apostoła Narodów (format Real Audio)

Tars - W mieście rodzinnym św. Pawła (1)
Tars - W mieście rodzinnym św. Pawła (2)
Dzieciństwo św. Pawła (1)
Dzieciństwo św. Pawła (2)
Paweł po raz pierwszy w Jerozolimie (1)
Paweł po raz pierwszy w Jerozolimie (2)
Paweł w szkole Gamaliela (1)
Paweł w szkole Gamaliela (2)
Szaweł prześladowcą Kościoła (1)
Szaweł prześladowcą Kościoła (2)
Szaweł w drodze do Damaszku (cz.1)
Szaweł w drodze do Damaszku (cz.2)
Spotkanie z Ananiaszem (cz.1)
Spotkanie z Ananiaszem (cz.2)
Spotkanie z Ananiaszem (cz.3)
Paweł i jego długie milczenie (1)
Paweł i jego długie milczenie (2)
Pomoc Barnaby udzielona Pawłowi (1)
Pomoc Barnaby udzielona Pawłowi (2)
Antiochia Syryjska (1)
Antiochia Syryjska (2)
Św. Paweł w Antiochii Syryjskiej (1)
Św. Paweł w Antiochii Syryjskiej (2)
Wyprawa na Cypr (1)
Wyprawa na Cypr (2)
Wydarzenie na Cyprze (1)
Wydarzenie na Cyprze (2)
Przejście przez Perge i rozstanie z Markiem (1)
Przejście przez Perge i rozstanie z Markiem (2)
Działalność w Antiochii Pizydyjskiej (1)
Działalność w Antiochii Pizydyjskiej (2)
Działalność w Ikonium (1)
Działalność w Ikonium (2)
Działalność w Listrze (1)
Działalność w Listrze (2)
Zakończenie pierwszej podróży misyjnej (1)
Zakończenie pierwszej podróży misyjnej (2)
Sobór Jerozolimski (1)
Sobór Jerozolimski (2)
Początek drugiej podróży misyjnej (1)
Początek drugiej podróży misyjnej (2)
Pobyt w Tesalonice (1)
Pobyt w Tesalonice (2)
Paweł w Atenach (1)
Paweł w Atenach (2)
Mowa na Areopagu (1)
Mowa na Areopagu (2)
Pobyt w Koryncie i Pierwszy List do Tesaloniczan (1)
Pobyt w Koryncie i Pierwszy List do Tesaloniczan (2)
Początki działalności w Efezie (1)
Początki działalności w Efezie (2)
Działalność w Efezie i wystąpienie Demetriusza (1)
Działalność w Efezie i wystąpienie Demetriusza (2)
List do Galatów (1)
List do Galatów (2)
Pożegnanie z przełożonymi wspólnoty Efezu (1)
Pożegnanie z przełożonymi wspólnoty Efezu (2)
Przesłuchanie św. Pawła przez Sanhedryn (1)
Przesłuchanie św. Pawła przez Sanhedryn (2)
Proces Pawła przed namiestnikiem rzymskim Feliksem (1)
Feliks, Ananiasz i proces Pawła (2)
ks. Grzegorz Domański
Rok św. Pawła
niedziela.pl
Rok świętego Pawła (serwis internetowy)
Adam Broż
Św. Paweł i Tre Fontane
ks. Tomasz Jaklewicz
Ogień św. Pawła
wiara.pl
Grób św. Pawła odnaleziony
ks. prof. Waldemar Chrostowski
Trzynasty Apostoł
Kajetan Rajski
Św. Paweł to był ktoś!
Paweł Malak, Jarosław Nogala
Podróże św. Pawła (format flash)
Żywoty Świętych Pańskich (1937 r.)
Żywot świętego Pawła, apostoła narodów
ks. Władysław Hozakowski
Święty Paweł, apostół narodów